با عرض سلام حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيغمبر(ص) بر طبق آن جارى گرديده است.(1)
فلسفهء اصلي ازدواج موقت , حفظ عفت و پيشگري از فحشا و منكر است .با توجه به بالابودن سن ازدواج و مسائل پيچيدهء اجتماعي و معضلات اقتصادي كمتر جواني مي تواند در سنين پايين و در عنفوان جواني ـ كه غريزهء جنسي به اوج خود رسيده و شكل حادي به خود گرفته است ازدواج نمايد. طرح ازدواج موقت , نه شرايط سنگين ازدواج دائم را دارد و نه زيان هاي فجايع جنسي وفحشا را. هدف از ازدواج موقت , بي بند و باري و عياشي نيست ; از اين روضوابط خاص خود را دارد, ولي متأسفانه اين سنت در زمان خليفهء دوم تعطيل شد, كه هنوز آثار منفي آن باقي است . علي(ع) مي فرمايد: (اگر عُمَر متعه را تحريم نمى كرد, احدى جز افرادى كه سرشتشان منحرف است زنا نمى كرد).(2/3)
ازدواج موقت احكام و مقررات ويژه اي دارد كه از ازدواج دائم متمايز است .اين شرايط در رساله هاي عمليه ذكر شده است .
پي نوشت ها:
1.نساء(4 آيهء 24
2.تفسير نمونه , ج 3 ص 336
3.استاد مطهري , نظام حقوق زن در اسلام , ص 83